Fiecare companie are o personalitate.
Ce face ca o companie sa fie deosebita/unitara? Ce influenteaza personaliteatea companiei? Cultura si personalitatea unei companii sunt influentate de principiile fondatoare, preferintele si valorile fondatorilor, industria de care apartine, maturitatea companiei si rezultatele impredictibile.
Organizatiile sunt formate din oameni, inventare, infrastructura, produse sau servicii si piete. Toate organizatiile au o anumita limita de viata si foarte putine supravietuiesc la fel de mult ca si oamenii care le-au creat. Companiile care isi exploateaza punctele forte, pe de alta parte, supravietuiesc timp de decenii sau chiar secole. Analistul Arie de Gens a observat ca acele corporatii care au cel mai mare success din lume si o durata de viata in jur de 100 de ani sau mai mult, sunt cele care sunt constiente de faptul ca organizatia este o entitate vie. Companiile care au o viata indelungata au 4 principale caracteristici: sensibilitate la mediu, identitate proprie puternica, toleranta la experimentare si finantare corespunzatoare.
Acestea sunt de altfel si trasaturile tipice ale oamenilor care reusesc in viata. In organizatiile care traiesc mult, liderii organizatiei sunt persoana pentru care compania este pe locul 1 pe lista prioritatilor lor si sunt persoane cu o viziune strategica de viitor. Un alt aspect important pentru ca o companie sa supravietuiasca multa vreme este ca persoana care o conduce sa stie cum si de ce exista compania. Manegerii de top ai companiilor cu cel mai mare succes sunt persoanele care pot rezuma ideologia centrala si scopul afacerii lor in foarte putine cuvinte. Ideile de baza trebuie sa fie atat de familiare si de aproape de suprafata operatiunilor zilnice, incat agajatii de la orice nivel sa fie capabili sa le vehiculeze.
Intelegerea personalitatii inseamna identificarea scopului si valorilor care sunt cele mai importante pentru organizatie. Mai mult, valorile associate personalitatii companiei sunt usor de transmis angajatilor, clientilor, investitorilor si partenerilor de afaceri.
Multe dintre ideile din managementul afacerilor sunt derivate din studiul psihologiei umane. De aproape 100 de ani managerii din afaceri si consultantii de afaceri au adoptat concepte psihologice la cererile locurilor de munca.Unele strategii s-au bazat pe afacere ca ansamblu de finite umane, subliniind psihologia comportamentului individual. Alte abordari psihologice au explorat psihologia organizatiei ca intreg, atribuind caracteristicile fiintelor umane corporatiei. Viziunea integrativa strategica in organizatii aduce nou imbinarea celor doua strategii de elaborare a companiei: atat la nivel de organizatie ca intreg, cat si la nivel de psihologie individuala.
Multi dintre noi ne-am intalnit deja cu companii care au o personalitate puternica si recognoscibila: uzina la care toata lumea e tratata foarte corect, compania prietenoasa, firma de avocatura foarte respectata, etc. Alte organizati isi construiesc personalitatea prin identitatea de marca: socul este “diferit”, Disney este “magic”, Apple Computers este pentru cei care gandesc liber, etc. Ca si oamenii, firmele ocupa un anume timp si spatiu, cu o data de nastere, un nume si o adresa. Atat persoanele fizice, cat si organizatiile sunt entitati care au puterea de a actiona, a face contracte si a fi implicate in procese. De fapt termenul de “corporatie”deriva de la cuvantul “corp”.
Comform teoriei lui Jung, oamenii sunt extrovertiti sau introvertiti. De fapt si organizatiile se divid in 2 mari grupe:
-unele se concentreaza pe factori externi, incluzind pietele, competitia, petrecerile si sponsorii
-altele (in numar mai mic), cu o sensibilitate introverta , se centreaza pe inventii tehnologice, valori sau oportunitati de crestere, angajare si producere de bogatie.
Aceste 2 tipuri de orientare par sa reflecte aspiratiile si munca fondatorilor companiei. Companiile care iau modelul altora isi pastreaza in general caracterul extrovertit, in timp ce acelea care isi propun sa fie unice raman introvertite atat timp cat ramin fidele culturii lor distincte. Alti factori care influenteaza caracterul extravertit sau intravertit al companiei sunt: vechimea, asezarea geografica, conditiile legale, conditiile de piata si continuitatea in management.
Apartenenta la tipul extrovertit sau introvertit va da de asemenea si preferinte de comunicare companiei:
-companiile extrovertite se consulta cu experti, colaboreaza intre departamente, comunica in cadrul intalnirilor fata-in fata si promit luna de pe cer in prezentarile de vanzare
-companiile introvertite conserva finantele firmei, dezvolta idei bine documentate, prefera siguranta si isi incurajeaza angajatii sa reflecteze si sa isi imagineze viitorul.
Comments are closed