Consideram ca psihoterapia integrativa este un domeniu vast, care include variate modalitati de integrare teoretico-aplicativa. Din punct de vedere istoric primele incercari de integrare in psihoterapie au luat calea factorilor comuni, a eclectismului tehnic, a asimilarii in psihoterapie sau integrarii teoretice. Din pacate exista si astazi psihoterapeuti care considera ca integrarea inseamna pur si simplu a folosi o serie de tehnici psihoterapeutice preluate din variate orientari in psihoterapie, fara a exista o baza teoretica clara.
Modelele de integrare in psihoterapie au fost si ele variate in decursul timpului (pentru o descriere ampla a acestor modele accesati pagina “Modele de psihoterapie integrativa”). Integrarea din “a doua generatie” rezolva insa dilemele primelor modele integrative, tendinta actuala fiind aceea de promovare a integrarii transteoretice. In aceasta categorie se inscriu modelul relational propus de Evans, Gilbert si Orlans, modelul multi-teoretic propus de Brooks-Harris si modelul strategic propus de Popescu si Viscu (pentru mai multe detalii despre modelul integrativ strategic accesati pagina “Psihoterapia integrativa strategica”).
Programele noastre de formare in psihoterapie se bazeaza pe modelele integrative in psihoterapie si anume:
Psihoterapie integrativa:
Cuprinde prezentarea tuturor modelelor teoretice si aplicative din domeniul psihoterapiei integrative, cu accent asupra psihoterapiei integrative strategice, a psihoterapiei relationale si multiteoretice – adica asupra integrarii din a doua generatie.
Pe langa teoria integrativa coerenta care ofera cadrul necesar psihodiagnosticului si strategiei terapeutice, aplicam variate tehnici de psihoterapie. In plus, vom studia fundamentele principalelor orientari terapeutice: psihodinamica, cognitiv-comportamentala si umanist-existentiala.
Psihoterapia copilului si adolescentului
Primiii 3 ani de formare sunt dedicati psihoterapiei integrative, iar ultimii 2 ani de formare cuprind aspectele specifice psihoterapiei copilului. Psihoterapia copilului difera in mare masura de psihoterapia adultului, atat in ceea ce priveste abordarea (interventiile de electie apartin psihoterapiei prin joc si celei prin arta), dar necesita la randul ei un cadru teoretic coerent. Psihoterapia copilului este de altfel o supra-specializare care se desfasoara intotdeauna intr-un anumit cadru teoretic, fie el integrativ, fie psihodinamic, cognitiv-comportamental sau umanist-existential. O noutate in cadrul programului nostru este, pe langa utilizarea cadrului teoretic integrativ strategic, aceea a prezentarii unui program de psihoterapie de grup numit “Scoala Vrajitorilor”, aplicat deja cu succes de mai multi din absolventii nostri in decursul ultimilor 4 ani. O descriere detaliata a acestui program o gasiti in articolul “The Wizarding School.” Publicat in International Journal of Integrative Psychotherapy.
Hipnoterapia integrativa
Hipnoza clinica este o modalitate de interventie psihoterapeutica, cu aplicabilitate in diverse cadre teoretice, de la abordarea cognitiv-comportamentala la cea psihodinamica. Hipnoterapia integrativa se bazeaza pe teoria psihoterapiei integrative strategice si psihoterapia Ericksoniana. In acest context sunt utilizate atat tehnici de hipnoza clinica, cat si interventii imprumutate din diverse orientari teoretice. Mai multe informatii gasiti la pagina “Hipnoterapia integrativa”.
Coaching integrativ strategic
Principiile psihoterapiei integrative strategice sunt aplicabile atat la nivel de individ, cat si de organizatie. Dezvoltarea Sinelui individual este similara ca mecanism dezvoltarii personalitatii organizatiei. Coaching-ul integrativ strategic cuprinde de altfel doua mari domenii de aplicabilitate: domeniul individual si domeniul organizational.
Comments are closed